NAV er i gang med digital postkasse

NAV er nå som den andre offentlige virksomheten i gang med digital postkasse til innbygger. Tirsdag 20. januar fikk over 50 000 mottakere av pensjon og uføretrygd utbetalingsmeldingen i sin digitale postkasse.

I første omgang er det kun de som har opprettet postkasse hos Digipost som mottar utbetalingsmeldingene digitalt. Senere i 2015 vil også de som har postkasse hos e-Boks få meldingene digitalt.

– NAV er en stor og viktig offentlig virksomhet. Vi  er glade for at de nå er i gang med digital postkasse, sier direktør Ingelin Killengreen i Difi.

Senere i 2015 vil en rekke offentlige virksomheter i både stat og kommune ta i bruk løsningen. Den er obligatorisk for alle statlige virksomheter innen første kvartal 2016.

 

Publisert: 21. jan 2015, Sist endret: 22. jan 2015

Deldette

Kontakt

12 Kommentarer

Skriv ny kommentar

* obligatorisk felt som du må fylle ut for å sende skjemaet.

Kommentarer

Det er på tide at man kan sende dokumentasjon per mail og ikke i posten. Men kan man egentlig sende noe til NAV via digipost? De ligger ikke inne som digipostmottaker. Nå skriver vi juli 2015.

Hei Marianne,

Det er et godt og relevant spørsmål du kommer med! NAV ligger ikke inne som digipostmottaker fordi det ikke er meningen at du skal kunne svare til NAV på den måten. Innsendingstjenester må NAV lage utenfor de digitale postkassene. Når de har gjort det kan de lede deg direkte til disse innsendingstjenestene ved å bruke lenker i de digitale brevene. For eksempel kan det i et vedtaksbrev ligge lenke direkte til en klagetjeneste. Håper det besvarte spørsmålet ditt!

Jeg registrerte meg med e-boks i april 2016. Hvorfor får jeg da i oktober et alminnelig brev i posten fra NAV ?

Hei, og takk for din henvendelse. Vennligst kontakt Difis brukerstøtte på tlf. 80030300 eller brukerstotte@difi.no

Hei. Jeg er pensjonist, og fikk nylig en e-post fra NAV med "års oppgave vedr min pensjon i 2016", Jeg er "ny" Digipost mottaker, er usikker på bruken av IT, og fikk dessverre slettet denne e-posten. Fikk hentet den opp igjen fra "slettet e-post", men etter det fant jeg ikke veien til Digipostkassen min. I forbindelse med søk i Digipost kassen, prøvde jeg derfor å "registrerte jeg meg med nytt passord, da det ikke lyktes å logge inn på annet vis, men får der ikke tilgang til den e-posten NAV har sendt, nevnt ovenfor. Derfor , vennligst sende meg ny e-post med min "års-oppgave". Dersom det er nødvendig med ytterligere "personlige data", vennligst gi meg snarlig tilbakemelding. På forhånd takk. Vennlig hilsen Ingunn Johannessen

Hei, og takk for din henvendelse. For å kontakte deg, trenger vi din kontaktinformasjon. Vennligst kontakt Difis brukerstøtte på tlf. 800 30 300 eller brukerstotte@difi.no. Jeg håper at saken løser seg. Vennlig hilsen Harald Nyquist

Svare NAV på digipost. Er det virkelig ikke mulig å svare NAV på digipost direkte? NAV har etterspurt om noe informasjon som jeg fikk brev gjennom digipost om. Veldig bra. Men jeg finner ikke noe svarknapp. Det er jo rett og slett latterlig at man skal skrive et eget dokument, skrive ut dette og NAV forside som så skal skannes, istedet for å gi et kort svar digitalt i stedet.

Hei, og takk for din henvendelse. For å kontakte deg, trenger vi din kontaktinformasjon. Vennligst kontakt Difis brukerstøtte på tlf. 800 30 300 eller brukerstotte@difi.no. Vennlig hilsen Harald Nyquist, Difi

Jeg får ikke åpnet digitalpostkassen min.
Kan meldingene sendes som vedlegg eller via altinn?

Mvh. Marit Leganger Braute

Hei, og takk for din henvendelse. Vennligst kontakt Difis brukerstøtte på tlf. 800 30 300 eller brukerstotte@difi.no. Vennlig hilsen Harald Nyquist, Difi

Min mann har mange reiseregninger, og betaler 17- 22 mange ganger i året.
1. Hvorfor har ikke nav/HELFO innført digitale skjema til å føre reiseregninger når til og med skatteetaten godkjenner scannede/fotograferte bilag?

2. Hvorfor kan man ikke sende brev via Digipost til NAV? Da ville man ha en bekreftet kopi av all korrespondansen - og mange "uklarheter" vært unngått.

3. Ser lokalt NAV-kontor benytter Altinn, kan jeg sende dokumentasjon via Altinn til Nav her? Ref begrunnelse i økt 2.
Når NAV forlanger at eldre skal kunne beherske den digitale verden (til lønnsslippen) bør vel brukerne kunne velge å bruke dette til korrespondansen med et såpass stort konsern?

Hei, og takk for din henvendelse. Vi kan dessverre ikke svare på spørsmål om NAV/Helfo, spørsmålene må rettes til dem. Når det gjelder den digitale postkassen, vil denne bli utvidet med svarfunksjon i løpet av året.