Prisen for årets digitale tjeneste til Husbanken

Husbankens løsning Søknad om startlån ble i dag tildelt prisen «Årets digitale tjeneste – Kvalitet på nett 2016» på Direktoratet for forvaltning og IKTs (Difi) digitaliseringskonferanse.

– Dette er et godt eksempel på at deling av data på tvers av offentlige virksomheter gir gode tjenester for brukerne, sier direktør Steffen Sutorius i Difi.

Utnytter teknologi

Søknad om startlån fikk prisen blant annet fordi løsningen utnytter teknologi til å gjøre oppgaveløsningen enklere for brukeren. I særlig grad gjelder dette arbeidet med å effektivisere søknadsprosessen, både for brukerne og banken selv, ved å hente data fra andre offentlige virksomheter.

God brukeropplevelse

I tillegg har Husbanken lagt ned mye arbeid i å gi en god brukeropplevelse uansett om kunden velger å bruke desktop eller mobil. Tjenesten har et moderne design med balansert ikonbruk og effektiv bruk av animasjoner.

Vinneren har vært gjennom en grundig vurdering. Først har Difi gjort en ekspertvurdering av tjenesten, sammen med 63 andre offentlige digitale tjenester. Deretter har tjenesten blitt brukertestet. Til slutt har en jury gått gjennom denne og to andre tjenester for å kåre den endelige vinneren. De to andre som ble vurdert av juryen er Oslo kommune – ambulerende skjenkebevilling og Vegvesenet – salgsmelding.

Difi har siden 2004 delt ut pris til offentlige nettsteder. Prisen for årets digitale tjeneste ble delt ut for første gang i 2014. Prisen deles ut annet hvert år.  

Mer om Kvalitet på nett og digitale tjenester

Husbanken vinner av årets digitale tjeneste 2016
 

Vinnerne av Årets digitale tjeneste - Kvalitet på nett 2016: Prosjektleder Trond Venger og seniorrådgiver Randi Mathiesen fra Husbanken.

Høyoppløselig foto av prisvinnerne på Flickr

Sist endret: 
16. aug 2016

Deldette

Kontakt