Ståle Lindblad, Difi

Vil du ha mer oppmerksomhet når du lanserer prosjekter, tjenester eller produkter? Da bør du endre strategi i sosiale medier. Ikke vent med å fortelle verden til prosjektet er ferdig. Ta med målgruppen din på reisen. Da når du mange flere mennesker når du lanserer, og de du når er mer engasjerte.

Høres dette kjent ut?

Du kjenner deg kanskje igjen: Etter lang tids arbeid er du endelig klar til lansering. Dette må bli suksess! Du har polert på resultatet og planlagt den perfekte lanseringen til minste detalj. Lanseringen går bra til å begynne med, men etter en liten stund går luften ut av ballongen. Det blir stille. Du når ikke så mange mennesker som du hadde håpet, du får ikke den oppmerksomheten du drømte om, og resultatene ble ikke så bra som du forventet.

I sosiale medier er det veien som er målet, så lanseringer med brask og bram fungerer ofte dårlig. Ikke vent med å fortelle om prosjektet ditt til det er ferdig. Ta med deg målgruppen din på reisen. Fortell om planene dine før du starter, oppdater løpende underveis, kommuniser med målgruppen om vanskelige valg og la dem bygge opp en forventning til resultatet.

Del opp historien i små biter

Ved å dele opp historien om prosjektet ditt i mange små biter som du deler underveis, så bygger du sakte men sikkert opp et større publikum. Når du deler utfordringer du møter og milepæler du når, så får publikum en tettere relasjon til deg og prosjektet ditt. De føler eierskap til prosjektet.

Samtidig med at du bygger en relasjon til et stadig større publikum, så bidrar disse til å gjøre innholdet ditt mer synlig. Det er en langsiktig effekt som du vil nyte godt av når du skal lansere.

Når du endelig kommer til den dagen da verden skal få se resultatet av prosjektet ditt, så har du allerede bygget opp en base med engasjerte mennesker som er interessert i resultatet du lanserer. Mange av disse vil i tillegg dele innholdet ditt i sitt eget nettverk, og bidra til at du når ut til enda flere.

Et eksempel

Du skal arrangere en konferanse. Du har funnet et konsept du brenner for og et tema som ingen har fokusert på før. Her er det perfekt å starte historien. Fortell om idéen din i sosiale medier. Om du ikke vil røpe alle detaljene, så fortell i hvert fall at du har en veldig god idé. Da får du dine første følgere – dine første potensielle deltakere.

Du må sette noen rammer for konferansen. Hvor lenge skal den vare? Hvem er i målgruppen for konferansen? Hvor mange deltakere tror du det er realistisk å få med? Bør du finne en samarbeidspartner? Dette er temaer som engasjerer, og de som lar seg engasjere er ofte i målgruppen din. Inviter dem inn i diskusjonen. De som engasjerer seg kommer ikke bare med nyttige innspill, de blir ofte ambassadører.

Du må finne et lokale hvor du kan ha konferansen. Ta med følgerne dine på letingen. La dem komme med innspill. La dem ta del i gleden når du endelig finner det perfekte lokalet. Du får garantert noen nye følgere på veien.

Programmet tar form. Du må finne de beste foredragsholderne, men du har et begrenset budsjett. En foredragsholder som har takket ja må melde avbud, og du mangler fortsatt et trekkplaster. Du begynner å få dårlig tid, og hele arrangementet føles som et kaos.  Det er en del av historien din som kommer til å engasjere mange.

Sakte men sikkert bli «kaos» til «orden», og får på plass de siste foredragsholderne. Du har fått inn noen spennende sponsorer og et veldig spennende underholdningsinnslag. Nå er følgerne dine like forventningsfulle som deg. De forteller om konferansen til venner og kollegaer.

Når du endelig er klar til å markedsføre konferansen, så har du allerede bygget et helt team med støttespillere som vil hjelpe deg å spre det glade budskap. Du har en heiagjeng som er engasjert i prosjektet ditt, og som vil at konferansen skal bli en suksess. Mange av dem vil helt sikkert være blant dine første deltakere.

Få fart ut på hoppkanten

Å lansere noe i sosiale medier uten å fortelle historien som ligger bak lanseringen er som å hoppe på ski uten fart. Du hopper, men kommer ikke særlig langt. Ta med deg målgruppen på reisen, så får du fart ut på hoppkanten.

Veien er målet i sosiale medier.

 

Dette blogginnlegget ble først publisert på Ståle sin blogg, men er så omskrevet med et eksempel tilpasset offentlig sektor. 

Forfatter

Ståle Lindblad, Difi
Ståle Lindblad
Ståle jobber nå med veiledning i sosiale medier for Difi, men driver til vanlig Areca Social. Han er også en mye brukt foredragsholder, både av offentlige og private virksomheter.

Kommentarer

Skriv ny kommentar

* obligatorisk felt som du må fylle ut