Blogg Grete Orderud

I september braker det løs i Oslo. Da samles hundrevis av kommunikasjonseksperter fra inn- og utland på konferansen PLAIN 2019. Jeg har en sommergave til en av dere som melder dere på konferansen innen 20. juni. Kommer du?

Vi kommuniserer hele tiden. Muntlig og med kroppsspråk. Mellom hverandre, som kollegaer, familie og venner. Ikke minst, kommuniserer vi med samfunnsinstitusjoner og næringsliv. De snakker i hvert fall mye til oss, om ikke med oss. I gjennomsnitt mottar vi  5000 budskap om dagen. Noen budskap registrerer vi knapt, mens andre gjør inntrykk.

Fellesnevneren for all denne kommunikasjonen er målet om å nå frem og gjøre seg forstått. Men det er ikke alltid like enkelt. Klar kommunikasjon ved hjelp av klart språk hjelper! Det handler om å finne det du trenger, forstå det du finner og bruke det til å gjøre det du skal. Og vi som er ledere i staten har et ekstra stort ansvar for at innbyggerne kan ta i bruk offentlige tjenester! På PLAIN får du og dine ansatte innspill fra hele verden om hvordan vi kan lykkes med klar kommunikasjon.

Klarspråk er mer effektivt og gir bedre tjenester

Betydningen av klar kommunikasjon så jeg selv da jeg for noen år siden jobbet i Telenors kundesenter. Der så vi hvor store omkostningene blir når brukerne ikke får det til på første forsøk. De blir frustrerte og ringer til kundeservice, og det som i utgangspunktet er en god tjeneste kan oppleves som dårlig. Dette er ineffektivt, kostbart og unødvendig! Klarspråk er ekstremt viktig både i de digitale tjenestene, og i kundeservice-dialogen. Klarspråk gir fornøyde brukere og innsparinger for virksomheten.

Et av foredragene jeg gleder meg mest til på PLAIN handler om akkurat dette. For noen år siden sendte KLP et brev til 50 000 kunder, som ikke forstod hva de skulle gjøre og mange tok kontakt på telefon. Kundesenteret knelte, og situasjonen var prekær. Ja, det ble rett og slett en kommunikasjonskrise! PÅ PLAIN får vi høre mer om hvordan de etablerte prosjektet «redd Kåre» som handlet om å kommunisere slik at kunden Kåre skulle finne, forstå og kunne gjøre. Da klarte de å snu en skrivekultur der ansatte skrev «klp’sk» til at det ga status å skrive sånn at Kåre skulle forstå. Dette er et knallbra eksempel, men det er bare ett av mange case i parallellsesjonen om gevinstrealisering. I tillegg kan du delta i parallellsesjonene som handler om digitalisering, lovspråk, demokrati, visualisering, praktiske metoder og kultur for klarspråk. Over 100 foredragsholdere fra 22 land presentere sine arbeid og metoder i løpet av tre intensive dager fra 25. september!

Her kan du lese mer om programmet på PLAIN og melde deg på konferansen.

Meld deg på innen 20. juni og vinn et gratis deltagerpass

Det er fort gjort å undervurdere viktigheten av klarspråk, men det er faktisk en viktig byggestein i alt det samfunnet vårt driver med. Vi i Difi vil at flest mulig skal få delta, lære og inspireres på PLAIN, og min sommergave til deg er derfor at vi trekker ut ett gratis deltagerpass blant alle som melder seg på innen 20. juni. Meld deg på i dag!

Jeg gleder meg til å møte deg blant deltagerne!

Forfatter

Avdelingsdirektør Grete Orderud
Grete Orderud
Avdelingsdirektør digital transformasjon og ansvarlig for PLAIN konferansen.

Kommentarer

Skriv ny kommentar

* obligatorisk felt som du må fylle ut