Digitalisering og samordning

Difi skal være en pådriver og understøtte virksomhetenes arbeid med å digitalisere tjenestene sine gjennom å tilby gode, nyttige og brukervennlige løsninger.

  • Vi har en sentral rolle i arbeidet med å utarbeide felles rammer for de nasjonale fellesløsningene, og vi forvalter og utvikler ID-porten, Kontakt og reservasjonsregisteret og Digital postkasse til innbyggere.
  • Vi gir tilskudd (medfinansiering) til små og mellomstore digitaliseringsprosjekt i staten, slik at flere lønnsomme prosjekt kan bli realisert.
  • Vi er sekretariat for Digitaliseringsrådet, som skal bidra til at flere digitaliseringsprosjekter i staten lykkes.
  • Vi holder oversikt over status og planer for digitalisering i sektorene.
  • Vi jobber for en samordnet tilnærming til informasjonssikkerhet i statsforvaltningen, i tråd med Nasjonal strategi for informasjonssikkerhet.
  • Vi jobber for at digitale tjenester skal være nyttige, brukervennlige og universelt utformet, og fører tilsyn med forskrift for universell utforming av IKT.
  • Vi koordinerer Norges deltagelse i EU programmet CEF Digital, et program som skal bygge ut felles digital infrastruktur i Europa (CEF = Connecting Europe Facility).
  • Vi jobber for en felles infrastruktur for e-handel, slik at anskaffelsesprosessene i offentlig sektor kan bli heldigitale.

Skate - koordineringsråd for digitaliseringsarbeid i offentlig sektor

Difi leder Samarbeidsrådet for styring og koordinering av digitaliseringsarbeidet i offentlig sektor (Skate), som har en sentral rolle i arbeidet med å utarbeide felles rammer for de nasjonale felleskomponentene. God ledelse av Skate er et viktig bidrag til økt samordning av IKT-utviklingen i offentlig sektor.

Les mer om Skate.

Digitaliseringsrundskrivet

Digitaliseringsrundskrivet gir føringer for hvordan virksomhetene skal digitalisere for å tilby bedre tjenester og effektivisere driften. Rundskrivet letter oversikten for virksomhetene ved å samle viktige pålegg og anbefalinger fra ulike regelverk og sentrale beslutninger. I tillegg redegjør rundskrivet for prosessen med IKT-relaterte investeringer.

Rundskriv H-07/17 erstatter H-09/16. Noen av de viktigste endringene er

  • Nytt punkt om brukeren i sentrum, med konkretisering av hvem som er brukere og hvordan de skal få hjelp og veiledning til bruk av digitale tjenester.
  • Omtalen av gjenbruk og viderebruk er slått sammen og omtale av geodata er tatt inn. Ett viktig element i arbeidet er Difis rammeverk for informasjonsforvaltning, som skal hjelpe virksomheter med ulik modenhet å komme i gang med strukturering av egen informasjon.
  • Det presiseres at virksomheten skal bruke Digital postkasse til innbyggere for utsending av post til innbyggere som har valgt digital postkasse.
  • Universell utforming av IKT i utdanningssektoren er tatt inn.

Det legges vekt på å videreføre arbeidet med digitalt førstevalg. Departementene skal innen utgangen av 2017 kartlegge potensialet for digitalisering av tjenester og arbeidsprosesser, og utarbeide planer for hvordan alle egnede tjenester skal gjøres tilgjengelig digitalt. I 2018 skal Departementene vurdere hvilke tjenester som bør ses i sammenheng med andre virksomheters tjenester.

Regjeringens strategiske prinsipper for nasjonale felleskomponenter står også sentralt. De gir rammer og føringer for bruk og utvikling av felleskomponentene, og skal legges til grunn av felleskomponentforvaltere og tjenesteeiere.

Les mer om Digitaliseringsrundskrivet (regjeringen.no).

Selvdeklarasjonsskjema til IKT-relaterte budsjettforslag

Selv om organisasjons- og tjenesteutvikling i staten er et sektoransvar, vil behovet for felles løsninger kreve mer samordning og sektorovergripende innsats. Det har blant annet ført til at Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) på IKT-området vurderer budsjettforslagene fra de andre fagdepartementene og gir en uttalelse til Finansdepartementet (FIN) i budsjettprosessen.

Når fagdepartementet sender IKT-relaterte budsjettforslag til FIN, skal det også sende en kopi til KMD. Forslagene skal inkludere et utfylt selvdeklarasjonsskjema, der de kan dokumentere hvordan deres investeringsforslag oppfyller vurderingskriteriene, og grunngi mulige avvik. Virksomheter som via overordnet departement vil fremme IKT-relaterte satsingsforslag til FIN, må legge ved et utfylt selvdeklarasjonsskjema.

I vurdering av satsingsforslagene vil KMD legge vekt på forenkling og forbedring av offentlige tjenester, effektivisering av offentlig sektor og hvor godt forslaget er utredet.

Last ned

Publisert: 10. nov 2014, Sist endret: 29. nov 2017

Deldette

Hjelp oss å bli bedre

Vi leser alt, men du blir anonymisert og vi kan derfor ikke svare deg. Hvis du har et spørsmål du ønsker svar på, vennligst se www.difi.no/om-difi/kontakt-oss

Fant du det du lette etter?
* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*