Standardavtaler i offentlig sektor

Bruksområdet gjelder avtaleverk for IT-anskaffelser, konsulenttjenester, elektronisk informasjonsformidling og rammeavtaler.

Krav til bruk av standarder

En obligatorisk standard skal følges, med mindre du faller inn under en unntaksordning i forskrift. Anbefalte standarder skal benyttes, med mindre du har en god grunn til å la være.

Vi anbefaler at offentlige virksomheter benytter Statens standardavtaler, SSA (Difi 2015), der disse er egnet.

Når gjelder kravene fra?

Anbefalingene er gjeldende. Innført 02.07.2015.

Hvordan tilfredsstille kravene?

Difi er ansvarlig for å forvalte Statens standardavtaler. Her er en lenke til mer informasjon om avtalene og hvordan du kan ta dem i bruk:

Relevante standarder

Publisert: 18. des 2015, Sist endret: 20. aug 2017

Deldette

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*