Hva er regjeringens oppdrag?

Regjeringen vil at digitalt førstevalg skal fullføres. Dette innebærer at virksomheter og departement sammen må kartlegge potensial og legge planer for gjennomføring.

Hva tilbyr Difi for å understøtte arbeidet i departementet

Departementene skal

Innen utgangen av 2017

  • kartlegge potensialet for digitalisering av tjenester og arbeidsprosesser
  • lage en plan for hvordan alle egnede tjenester skal gjøres tilgjengelig digitalt

Innen utgangen av 2018

  • gjøre vurdering av hvilke tjenester som bør sees i sammenheng med andre virksomheters tjenester, og om tjenestene egner seg for utvikling av tjenestekjeder
  • utarbeide planer/strategier for utvikling av tjenestene

Dette innebærer

  • Koordinere arbeidet i sin sektor
  • Tydeliggjøre bestillingene og stille krav til underliggende virksomheter
  • Ta ansvar for samarbeid mellom departementet og underliggende virksomheter
  • Ta ansvar for samarbeid med andre departementer når tjenestene bør sees i sammenheng på tvers av sektorer
  • Ta ansvar for å gjennomføre relevante regelverksendringer
  • Ha oversikt over sektorens planer

Hva tilbyr Difi for å understøtte arbeidet i virksomheten

Virksomhetene skal

Arbeide systematisk for å fullføre digitalt førstevalg.

Dette innebærer:

  • Vurdere hvilke tjenester det gjenstår å digitalisere, hvilke tjenester som egner seg for digital selvbetjening, straks-avgjørelser og automatisert saksbehandling
  • Vurdere om eksisterende digitale tjenester er brukerorienterte og brukervennlige, eller om de bør re-designes, forenkles eller kanskje kan bortfalle
  • Vurdere hvilken informasjon som kan gjenbrukes
  • Gå gjennom relevant regelverk og vurdere justeringer/forenklinger
  • Utarbeide strategier og planer for realisering

I årsrapporten skal virksomhetene

  • Gjøre rede for iverksatte og planlagte effektiviseringstiltak. Det skal her fremgå at tiltak som inneholder digitalisering av arbeidsprosesser og tjenester er særlig vurdert
  • Det skal også gjøres rede for hvordan effektiviseringsgevinstene av tiltakene hentes ut, slik at de kan omdisponeres til prioriterte områder

Det enkelte departement kan ha egne krav utover de krav som er felles. Disse bør sees i sammenheng med fellesoppdraget.

Les mer i Digitaliseringsrundskrivet og Fellesføringen 2017.

Publisert: 30. jun 2017, Sist endret: 12. sep 2017

Fant du det du lette etter?

* er obligatoriske felter som du må fylle ut for å sende skjemaet. Hvis du har et spørsmål du ønsker svar på, vennligst se www.difi.no/om-difi/kontakt-oss

Fant du det du lette etter?
*