Hvordan få opp ideer til digitale prosjekter?

Vi har laget spørsmål dere kan ta utgangspunkt i arbeidsgruppen.

Hva forventer brukerne?

  • Hvem er brukerne til virksomheten?
  • Hvilke forventninger mener dere at de har til leveranser fra dere?
  • Dere kan benytte kvantitativ og kvalitativ informasjon som dere har samlet om brukerne som utgangspunkt. Vær spesielt oppmerksom på henvendelser i førstelinje. Hva etterspørres der?

Med bakgrunn i den kunnskap dere har om brukerne:

  • Hvordan treffer kontaktpunktene til virksomheten brukeren?
  • Trenger brukerne også henvende seg til andre virksomheter for å løse sitt behov?

Hvilke tjenester har dere?

Det neste steget vil være å stille spørsmål om tjenestene.

  • Hvilke tjenester har virksomheten?
  • Hvilke tjenester er digitale?
  • Hvor godt fungerer de? (bruk gjerne data fra systemene på klager, etterspørsel fra brukerne, avvik med mer).
  • Bør de redesignes, forenkles eller kuttes ut?
  • Er de universelle?
  • Hvordan er sikkerhetsnivå?
  • Vurder eventuelt nye tjenester for digitalisering, Hva egner seg til digital selvbetjening, straks-avgjørelser, automatisert saksbehandling, push- tjenester eller andre brukervennlige og effektive metoder?

Prosjekter som foreslås

Lag deretter en liste over potensielle prosjekter. Dette er ikke konkrete prosjekter, men potensielle. Vær kreativ. Tenk nytt. Kan dere invitere inn aktører fra markedet og presentere virksomhetens behov? Kanskje får dere noen nye tanker og ideer. De enkelte prosjekter legges inn i verktøyet hvor nytte og gevinst vurderes på et overordnet nivå.

Publisert: 30. jun 2017, Sist endret: 04. jul 2017

Fant du det du lette etter?

* er obligatoriske felter som du må fylle ut for å sende skjemaet. Hvis du har et spørsmål du ønsker svar på, vennligst se www.difi.no/om-difi/kontakt-oss

Fant du det du lette etter?
*