Praktisk eksempel: Bildepublisering

Hva skjedde, og hva kan vi lære?

Publisert: 13. feb 2018, Sist endret: 25. jan 2019

Situasjon

En kommune skal publisere et bilde på kommunens sosiale medier. Bildet skal legges ut på samtlige plattformer. Bildet er meningsbærende og forteller en historie i kombinasjon med publikasjonsteksten. Eksempel: Et bilde av utdanningsministeren på talestolen i Stortinget under en debatt om kvalitet og forskning i høyere utdanning.

Løsning

Bilder skal ha et tekstalternativ som beskriver viktig informasjon i eller om bildet. For å være på den sikre siden er det lurt å navngi bildefilen med et relevant navn som enkelt beskriver innholdet. I tillegg anbefales det å beskrive bildet i et eget avsnitt under selve publikasjonsteksten for å sikre et tydelig budskap.

Forslag til svar på eksempelet over: Publikasjonsteksten redegjør for situasjonen rundt bildet, hvem som er i bildet og hva som blir debattert. I tillegg finnes det ofte funksjonalitet for å legge til en alternativ tekst til bildet. Som eksempel har både Twitter og Facebook en funksjon for alternativ teksting.

Aktuelt prinsipp

Universell utforming er en kontinuerlig prosess som må inkluderes i publikasjoner og reflekteres over fra start til slutt.

Universell utforming handler om mer enn bare tilgjengelighet for brukere med nedsatte interaksjonsevner.

 

Kommentarer

Skriv ny kommentar

* obligatorisk felt som du må fylle ut