LEAN

Lean kan ses både som en overordnet filosofi for organisering og samhandling av arbeidsoppgaver og som et uttrykk for en rekke verktøy som kan implementeres på et mer operasjonelt nivå.

Publisert: 03. feb 2015, Sist endret: 28. mar 2017

Det finnes mange modeller som beskriver Lean fra et filosofisk ståsted, men et hovedtrekk er at det vektlegges et langsiktig perspektiv hvor forbedringsarbeid er godt forankret på alle nivåer i en organisasjon. Dette oppnås ved å ha fokus på mennesker, gjennom gjensidig respekt, delegering av utfordringer samt dyrke det beste i hvert enkelt individ, i samspill med prosesser og dets input og output.

Bruk av Lean startet i bilindustrien, men over tid er metoden utviklet slik at den også brukes i kompetanse- og tjenesteproduserende virksomheter både i privat og i offentlig sektor, slik som i pleie- og omsorgsektoren, i Skatteetaten, i UDI, i barnehagesektoren osv. Flere offentlige virksomheter er medlem i Lean Forum Norge. Det er også knyttet forskningsprosjekter til erfaringer med bruk av Lean.

Aktuelle lenker:

Hva har UDI gjort for å fjerne tidstyver?

 

Deldette