Sats-kafé: Konflikter og konflikthåndtering

11. mai 2017
Oslo

Sats-kaféene er en møteplass for nye ledere i staten. På Sats-kaféene tar vi opp og fordyper oss i sentrale temaer fra e-læringskurset Sats. Formålet er å gi faglig påfyll, tilby en arena for diskusjon og mulighet til å møte nye ledere fra andre virksomheter. Deltakelse på Sats-kaféer støtter deg i gjennomføringen av e-læringskurset fordi kaféene setter ett Sats-tema på agendaen om gangen. Hver gang inviterer vi en kafé-gjest som byr på spennende faglige perspektiver, gir nyttige råd og/eller deler egne erfaringer.

Praktisk informasjon

Start: Torsdag 11. mai 2017 - 08:45
Slutt: Torsdag 11. mai 2017 - 10:00
Adresse: Difis kurs- og konferansesenter, Grev Wedels plass 9, 2. etasje, inngang Myntgata, Oslo, (Kart)
Pris: 0
Påmeldingsfrist: Søndag 07. mai 2017 - 23:59
Avmeldingsfrist: Søndag 07. mai 2017 - 23:59
Fagkategori: LedelseNye ledere

Beskrivelse

Sats-kaféene starter kl. 08.30, med servering av lett frokost, kaffe og te. Det faglige innlegget begynner kl. 08.45, og vi avslutter kl. 10.00.

Målgruppe

Ledere i staten. Ved stor pågang vil nye ledere bli prioritert. Med det mener vi inntil 3 års ledererfaring (ansatt som leder etter 1.1.2014).
Du kan delta på Sats-kaféene uavhengig om du deltar på det øvrige Ny som leder – tilbudet i Difi (fellessamlinger).

Mål for kurset

  • få faglig påfyll på dagens tema, som er hentet fra e-læringskurset Sats
  • møte og bli kjent med andre nye ledere i statlige virksomheter
  • diskutere relevante lederutfordringer, dele erfaringer og lære av hverandre

Forkunnskaper

Det er en forutsetning at du har gjennomfør SATS 4: Medarbeideroppfølging og verktøy før denne Sats-kaféen. 

Faglig kursinnhold

Dagens tema:
Konflikthåndtering – i teori og praksis.

Konflikt og uenighet er en naturlig del av arbeidslivet, og kan være en kilde til både godt og ondt. Håndtert på riktig måte kan konflikter resultere i utvikling, læring og tettere relasjoner. Konflikter avdekker og tydeliggjør temaer, rydder opp i inngrodde handlingsmønstre og tvinger de involverte til å finne nye måter å tenke på, for å finne en løsning. Men en konflikt kan også bli skadelig, stjele unødvendig tid, energi og ressurser når den eskalerer og ikke lenger handler om sak men person. Dette kan gi dårlig stemning på arbeidsplassen, true gode relasjoner og samarbeid og bli en belastning for både medarbeidere og ledere. Når det gjelder konflikthåndtering, hva er din strategi som leder? 

Kafégjest: Hans Morten Skivik

Hans Morten Skivik jobber som konsulent i AFF, og er blant annet tilknyttet Solstrandprogrammet. I tillegg har han nylig gitt ut bøker om både relasjonell ledelse og konflikthåndtering. Han hevder at det ikke er konflikten i seg selv som utgjør en fare i virksomheten, men hvordan den håndteres.

Sist endret: 
31. mar 2017