Bloggen #bedreforvaltning

Innhold

Sanja K. Skaar

Det ledere i staten vil ha!

I september samlet vi rundt 60 statlige ledere til en workshop om ledelseskompetanse og de stadig økende kravene om effektivisering og omstilling i forvaltningen. Vi fikk bekreftet at vi allerede leverer kompetansetiltak som er relevante, men vi mangler tiltak om blant annet omstillings- og endringsledelse og ledelse knyttet til arbeidsgiverrollen.

Benedicte Wildhagen

La oss spørre hvor det gjør vondt før vi skriver ut resepter

Hvis du beveger deg i en labyrint uten kart, er det en stor utfordring å finne veien ut. Men flyttes perspektivet slik at du ser labyrinten ovenfra, oppdager du ting som du ville vært helt uvitende om fra bakkeplan. Designprosesser og -metoder viser seg godt egnet til å fasilitere prosesser som resulterer i forståelse av problemfeltet (på tvers av enheter, brukere, steder, hendelser). Derfor samarbeider vi i Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) med Difi om å utvikle bedre offentlige tjenester, gjennom stimuleringsordningen for innovasjon og tjenestedesign.

Sissel Kristin Hoel

Samfunnsflokene løser vi kun i fellesskap!

Ved å utnytte ressursene på tvers kan vi i offentlig sektor oppnå bedre resultater. Selv har vi gode erfaringer med å jobbe i partnerskap når vi skal drive med innovasjon.

Tone Kastnes

Gratis e-læringskurs? Det er jo fantastisk!

«Tilbyr dere gratis e-læringskurs til alle som jobber i forvaltningen? Med temaer som er relevante og kvalitetssikrede, samlet på en felles læringsplattform? Det er jo fantastisk!» Dette hører vi når vi presenterer e-læringskursene vi tilbyr til alle offentlige virksomheter, fra læringsplattformen.difi.no.

Kaja Misvær Kistorp

Min bønn til dere byråkrater

De siste fem månedene har jeg levd, åndet og rapportert som en byråkrat. Som en enkel tjenestedesigner har jeg forvillet meg ut av designbransjen og jobbet med forskning i design av offentlige tjenester de siste tre årene.

Sissel Kristin Hoel

No more lipstick on pigs!

Tjenestedesign har vokst frem som både interessant og relevant i offentlig sektor. Nettopp derfor tok vi turen til London på Service Design in Government i mars. SDinGov er en tre-dagers konferanse om tjenestedesign i offentlig sektor. Tre hele dager med fag, der det meste av programmet er delt i triple parallellsesjoner. Det er ikke bare mentalt krevende, det er også en øvelse i prioritering.

Ingrid Stranger-Thorsen

Tårer og tjenestedesign

Nå ber vi om hjelp av tjenestedesignbransjen om hvordan vi lykkes med å kjøpe kompetanse til innovasjonssatsingen. Og hvorfor er innovasjon er viktig? Spørsmålet minner meg om historien om gråtende nettredaktører i Storbritannia da gov.uk ble rullet ut i hele offentlig sektor. Men først la meg si litt mer om innkjøpet vi i Difi ber om hjelp til.

Rolf Eldevik

Er du kompetent, er omstilling enklere

Regjeringen påpeker behov for omstilling i offentlig sektor for å sikre fortsatt god velferd, konkurransekraft og gode tjenester til innbyggerne. I denne sammenheng er bruk av offentlige anskaffelser avgjørende. Derfor må vi styrke kompetansen blant offentlige innkjøpere.

Sider