Paul Killie

Anskaffelser og teknologi    

Vi elsker å se på teknologi som en mulighet til å gjøre tingene våre enklere og bedre. Tradisjonelt har teknologi fokusert på å forenkle og forbedre eksiterende prosesser og rutiner. For anskaffelser kommer teknologien til å forenkle og forbedre prosessen. Men den vil i enda større grad forandre hvilke varer og tjenester vi kjøper og hvordan vi får tilgang til disse.

Marit Holter-Sørensen

Samhandling mellom offentlig og privat sektor – nøkkelen til omstilling og innovasjon

Behov for omstilling i både næringsliv og offentlig sektor kaller på innovasjon og utvikling av nye løsninger. Innovasjon har dårlige vilkår innenfor lukkede rom med folk som tenker likt og har lik bakgrunn. Samtidig skjer det en rivende teknologisk utvikling som offentlig sektor trenger å ta del i. Det kan ikke skje gjennom lange innkjøpsprosesser, detaljerte krav til leveransene og en armlengdes avstand mellom innkjøper og leverandør.

Marit Holter-Sørensen

Vi vil bli påtrengende hjelpsom!

Under anskaffelseskonferansen 23. november hevdet administrerende direktør i Finans Norge, Idar Kreutzer, at Difi må bli mer påtrengende hjelpsom i veiledningen om grønne anskaffelser. Og det er akkurat hva vi vil bli: Difi har som visjon å få omstilling til å skje. Vi bygger kompetanse på grønne anskaffelser og veileder innkjøpere i offentlig sektor om hvordan de kan bruke anskaffelser for å nå målsetninger om bedre miljø og lavere klimagassutslipp. Dette arbeidet har vi fullt trykk på inn i 2018.

Benedicte Wildhagen

La oss spørre hvor det gjør vondt før vi skriver ut resepter

Hvis du beveger deg i en labyrint uten kart, er det en stor utfordring å finne veien ut. Men flyttes perspektivet slik at du ser labyrinten ovenfra, oppdager du ting som du ville vært helt uvitende om fra bakkeplan. Designprosesser og -metoder viser seg godt egnet til å fasilitere prosesser som resulterer i forståelse av problemfeltet (på tvers av enheter, brukere, steder, hendelser). Derfor samarbeider vi i Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) med Difi om å utvikle bedre offentlige tjenester, gjennom stimuleringsordningen for innovasjon og tjenestedesign.

Sissel Kristin Hoel

Samfunnsflokene løser vi kun i fellesskap!

Ved å utnytte ressursene på tvers kan vi i offentlig sektor oppnå bedre resultater. Selv har vi gode erfaringer med å jobbe i partnerskap når vi skal drive med innovasjon.

Kaja Misvær Kistorp

Min bønn til dere byråkrater

De siste fem månedene har jeg levd, åndet og rapportert som en byråkrat. Som en enkel tjenestedesigner har jeg forvillet meg ut av designbransjen og jobbet med forskning i design av offentlige tjenester de siste tre årene.

Sissel Kristin Hoel

No more lipstick on pigs!

Tjenestedesign har vokst frem som både interessant og relevant i offentlig sektor. Nettopp derfor tok vi turen til London på Service Design in Government i mars. SDinGov er en tre-dagers konferanse om tjenestedesign i offentlig sektor. Tre hele dager med fag, der det meste av programmet er delt i triple parallellsesjoner. Det er ikke bare mentalt krevende, det er også en øvelse i prioritering.

Sider