Rapporter

Digitalisering, kompetansebehov og effektivisering gir desentral konsentrasjon. Om utvikling i lokaliseringen av statlige arbeidsplasser

Innovasjon, digitalisering og effektivisering driver frem nye løsninger og krav som påvirker virksomhetenes organisering og utvikling. Gjennom de store reformene i staten har vi sett at dette medfører endringer i lokalisering av statlige arbeidsplasser. I denne rapporten ser vi på om også mindre trinnvise endringer påvirker lokalisering av statlige arbeidsplasser.

Stor satsning på effektivisering av offentlige anskaffelser

Fra 2018 er det en betydelig satsing for å effektivisere offentlige anskaffelsesprosesser gjennom digitalisering. Program for digitale anskaffelser skal gjennomføres i perioden 2018 til 2024 og ledes av Difi. Difi har en målsetting om å tilrettelegge for ca. 3,6 milliarder kroner i samfunnsøkonomisk gevinst i løpet av programperioden. Dette skal realiseres ved å legge til rette for digitale anskaffelsesprosesser.

Samarbeid og koordinering på informasjonssikkerhetsområdet i nasjonale felleskomponenter

Difis kompetansemiljø for informasjonssikkerhet har kartlagt status på koordinering, samarbeid og helhetlig tilnærming på informasjonssikkerhetsområdet i utvikling og forvaltning av nasjonale felleskomponenter. Dette notatet oppsummerer resultatene og inneholder også forslag til tiltak der hvor vi har sett det kan være hensiktsmessig.

Sider