Rapporter

Effekter av en fusjon. Etableringen av Miljødirektoratet

I dette notatet har vi vurdert i hvilken grad de intenderte effektene av sammenslåingen av Klima- og forurensningstilsynet og Direktoratet for naturforvaltning har blitt realisert, og om det er eventuelle ikke-intenderte effekter som er verdt å belyse. Videre har vi søkt å identifisere videre forbedringspotensial i måten Miljødirektoratet drives på i dag.

Innovasjon i offentlig sektor - både helhet og mangfold

Siden 2010 har noen sentrale aktører økt sin kompetanse og innsikt på fagområdet innovasjon. Likevel er det uklart om innovasjonskraften er sterk nok, om ansvaret for innovasjon i offentlig sektor er for fragmentert og om det er behov for å tenke nytt om hvordan vi kan styrke innovasjonsarbeidet.

Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgaver i veg- og jernbaneforvaltningen

Difi har kartlagt og vurdert oppgavestrukturen og sentrale problemstillinger knyttet til en eventuell sammenslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterligere organisasjonsendringer, men Samferdselsdepartementet bør vurdere egen organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatene bør også samarbeide mer og utvikle flere fellestjenester og –funksjoner blant annet på planleggings- og anskaffelsesområdet.

Utviklingen i antall ansatte i sentral statsforvaltning

Det er 3 121 flere ansatte i den sentrale statsforvaltningen i 2015 enn det var i 2009. Korrigert for omorganiseringer og oppgaveflyttinger som ikke representerer en reell vekst i antall ansatte i staten, var økningen på 1 821 ansatte. Den årlige veksten var størst mellom 2009 og 2013, og direktoratene har vokst mer enn departementene.

Direktorat eller foretak? En drøfting av ulike tilknytningsformer for spesialisthelseforvaltningen

Hva er aktuelle alternativer hvis det er ønskelig å reorganisere spesialisthelseforvaltningen? I dette notatet drøfter Difi tre alternative tilknytningsformer. Ett alternativ er å erstatte de regionale helseforetakene med et direktorat, et annet alternativ er å erstatte dem med et nasjonalt helseforetak, og et tredje alternativ er å sløyfe dette mellomnivået og la departementet styre de lokale helseforetakene direkte.

Sider