Rapporter

Jus + ped = sant - En erfaringsoppsummering og vurdering av prosjektet "Regelverk i praksis"

Målet med prosjekt «Regelverk i praksis» var å styrke statens formidling av regelverket for grunnskolen og videregående opplæring. Rapporten viser at formidlingen nå tar, i større grad enn før, utgangspunkt i skolens utfordringer knyttet til å følge regelverket. Prosjektet strakk seg over flere år og målgruppen var ansatte i fylkesmannsembetene og Utdanningsdirektoratet.

Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgaver i veg- og jernbaneforvaltningen

Difi har kartlagt og vurdert oppgavestrukturen og sentrale problemstillinger knyttet til en eventuell sammenslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterligere organisasjonsendringer, men Samferdselsdepartementet bør vurdere egen organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatene bør også samarbeide mer og utvikle flere fellestjenester og –funksjoner blant annet på planleggings- og anskaffelsesområdet.

Evaluering av Utdanningsdirektoratet

Siden etableringen i 2004 har Utdanningsdirektoratet vært igjennom en sterk vekst både i bemanning og oppgaver. Dette har bidratt til å heve kvalitetsnivået i sektoren og å øke kunnskapen om tilstanden i sektoren. Alt i alt står utdanningsmyndighetene nå langt bedre rustet til å føre en ambisiøs politikk på området enn for 10 år siden. Samtidig har direktoratet en rekke utviklingsbehov å arbeide med både i forholdet til departementet, til kommunesektoren og når det gjelder samordning.

Sider