Din virksomhet skal også i skyen, er du forberedt?

17. jun 2019
Universitetet i Bergen, Jusbygget, Seminarrom 2

Praktisk informasjon

Start: Mandag 17. juni 2019 - 10:00
Slutt: Tirsdag 18. juni 2019 - 15:00
Adresse: Universitetet i Bergen, Jusbygget, Seminarrom 2, Magnus Lagabøtes plass 1,
Påmeldingsfrist: Tirsdag 11. juni 2019 - 23:59
Ansvarlig: Håvard Reknes, mob: 469 28 494
Fagkategori: IKTOffentlige anskaffelserLederMedarbeiderSeminar

Beskrivelse

«Skytjenester skal vurderes på linje med andre løsninger»
«Regjeringen vil etablere en sentral markedsplass for skytjenester»
«Anskaffelse av skytjenester oppleves som krevende»

Vi inviterer offentlige virksomheter og leverandører for å bli kjent med felles utfordringer og å søke løsninger og øke forståelsen for sky som servicemodell og leveransemodell med målsetting om å senke terskelen for å ta i bruk skytjenester.

Regjeringen ønsker økt utbredelse av sikre, lovlige og kostnadseffektive skytjenester.

Undersøkelser viser skytjenester i relativt liten grad er tatt i bruk av offentlige virksomheter. - «Anskaffelse av skytjenester oppleves som krevende», derfor har Difi iverksatt tiltak for å øke bruken av skytjenester.

Med fokus på skytjenester er målet med denne samlingen å skape en felles arena for å senke terskelen for å ta i bruk skytjenester.

Vi samler leverandører og offentlige oppdragsgivere for å diskutere utfordringer når det vurderes å anskaffe IT-tjenester som leveres som skytjeneste. Noen aktuelle temaer som vil bli diskutert i parallell-sesjoner er bl.a. krav til sikkerhet og SLA.

NAV vil presentere sin skystrategi «Om 5 år er hele NAV i skyen».

Krav til informasjonssikkerhet vil være et viktig tema hvor både Difi og store leverandører som Microsoft, Amazon Web Services og Google vil bidra.

Vi håper på to interessante og lærerike dager.  

Program 
Detaljert program vil bli kunngjort i midten av mai.

Målgruppe 
Programmet er for deg som jobber med IKT og IKT-anskaffelser i offentlige virksomheter og leverandører av skytjenester.

Vil du bli medlem i Forum for oppdragsgivere IKT? 
Forumet er for deg som ofte – eller av og til – gjennomfører IKT-anskaffelser i en offentlig virksomhet. Det betyr ingenting om du har fagbakgrunn som innkjøper eller innen IKT; dersom det er du som er ansvarlig for å anskaffe programvare, maskinvare eller konsulenttjenester innen IKT, er det deg vi ønsker som deltaker i forumet.  

Forumet benytter delingsplattformen Teams der du kan kommunisere med andre oppdragsgivere i offentlige sektor, finne informasjon de har lagt ut eller dele et konkurransegrunnlag du ønsker å spørre andre til råds om. Som medlem i Teams vil du også få invitasjon til møter forumet arrangerer. Vil du bli medlem, send en epost til kursansvarlig Håvard Reknes. 

Publisert: 05. apr 2019, Sist endret: 24. apr 2019

Deldette