Staten sparer stort på mobiltelefoni

Ledere i Difi og Telia signerer avtale om mobiltelefoni og tar hverandre i hånden på det. Til venstre leder for Telia Bedrift, Jon Christian Hillestad, til høyre direktør i Difi, Steffen Sutorius.

I dag inngikk Statens innkjøpssenter i Difi en felles avtale om kjøp av mobiltelefoni for 24 000 statsansatte. Det har gitt markedets laveste priser, og kan spare staten for 60 prosent av dagens kostnad til mobiltelefoni – tilsvarende ca. 85 millioner kroner i året.

Phonero ble valgt som leverandør når Statens innkjøpssenter for første gang skal kjøpe mobiltelefoni og tilhørende tjenester på vegne av staten.

  • 107 statlige virksomheter med til sammen 24 000 mobilabonnementer er omfattet av avtalen.
  • Noen virksomheter vil spare så mye som 80 prosent på sine mobilabonnementer. I snitt er besparelsen på abonnementene alene på 66 prosent.
  • Når avtalen er i full drift, vil staten kunne spare ca. 85 millioner hvert år på å kjøpe mobiltelefonitjenester samlet, i stedet for at virksomhetene handler hver for seg. Det er en besparelse på nærmere 60 prosent.

Virksomheten som vil spare mest, vil spare 10 millioner kroner i året, mens en mellomstor virksomhet vil spare rundt én million.

Les mer om avtalen om mobiltelefoni
Statens innkjøpssenter (anskaffelser.no)

Smarte innkjøp sparer 200 millioner hvert år

De fire første fellesavtalene gjennom Statens innkjøpssenter gir en besparelse på ca. 200 millioner kroner i året.

– De 200 årlige millionene staten kan spare på disse innkjøpene, kan brukes mer effektivt og til mer samfunnsnyttige formål, sier direktør Steffen Sutorius i Difi.

Ifølge Difi-direktøren er dette bare starten. – Potensialet er langt større. Etter hvert kommer flere avtaler på plass. Difis samfunnsoppdrag er å få omstilling til å skje, og jeg mener besparelsene viser at felles, statlige innkjøp er et smart omstillingsverktøy for offentlig sektor, sier han.

Om avtalen

Avtalen omfatter abonnement og trafikk innenfor mobiltelefoni, samt tilhørende tjenester innenfor telefoniområdet, blant annet tilgang til mobile nett, basistjenester for tale og datatrafikk og sentralbord.

Avtalen vil ha en varighet på to år, med mulighet for forlengelse i ytterligere 1+1 år.

Tre leverandører leverte tilbud: Telenor, Phonero og Atea. Kvalitative kriterier og pris var vektet 50/50, og Phonero vant fordi de hadde det beste forholdet mellom pris og kvalitet.

Publisert: 20. apr 2018, Sist endret: 07. mai 2018

Deldette