Du er ikke den eneste som i høst har fått en melding fra Difi om at språkvalget ditt er flyttet til kontakt- og reservasjonsregisteret. Du er i samme båt som nesten 4,4 millioner andre.

Av seniorrådgiver Stig Hornnes

Kontakt- og reservasjonsregisteret er et register som alle offentlige virksomheter bruker når de skal kommunisere med deg og meg digitalt, og som Difi har ansvaret for. Det gir deg ett sted å vedlikeholde din digitale kontaktinformasjon, og det offentlige ett sted å finne den samme informasjonen.

Derfor er det en gladmelding at kontakt- og reservasjonsregisteret nå er utvidet med ditt valgte språk/språkform. Det er nemlig i dialog med Skatteetaten du i utgangspunktet har registrert språkvalget ditt på ett eller annet tidspunkt, i forbindelse med levering av skattemeldingen. Men nå får både stat og kommune mulighet til å bruke registeret til å sende deg meldinger i den språkformen du foretrekker. Dette kunne de ikke før, for da var språkvalget låst til skattedialogen.

Vil du oppdatere informasjon om deg selv i kontakt- og reservasjonsregisteret, kan du gå til Norge.no

Ingen automatikk

At flere i forvaltningen skal få tilgang til hvilken språkform du foretrekker er kjernen i denne saken.

Likevel er det ikke noen automatikk i at du får meldinger i den språkformen du ønsker. Det er opp til hver virksomhet eller kommune å bruke informasjonen i registeret. Derfor kan vi ikke skrive at "nå får du meldinger på (bokmål/nynorsk)." Men i Difi har vi et godt håp om at stat og kommune etter hvert kommer til å bruke dette og kontakte deg i den språkformen du ønsker. Da vil du på sikt bare unntaksvis få informasjon i en annen språkform enn den du har valgt selv.

Loven sier at vi må gi beskjed

Årsaken til at du har fått melding om dette er kort sagt at Personopplysningsloven (GDPR) er tydelig på at vi må opplyse den det gjelder om hva vi har gjort. Selv om det nok er slik at ikke alle er like interesserte i personvernlovgivningen, og at de fleste ikke bryr seg om at språkvalget nå er registrert i Difis register istedenfor hos Skatteetaten. Men personopplysningsloven er laget for at dine personopplysninger skal behandles forsvarlig. Da er det kanskje bedre å få en melding for mye enn én for lite. I hvert fall når det er en gladmelding.

Forfatter

Portrett av Stig Hornnes
Stig Hornnes
Stig Hornnes er produktsjef for kontakt- og reservasjonsregisteret og eSignering.

3 Kommentarer

Skriv ny kommentar

* obligatorisk felt som du må fylle ut

Kommentarer

Ok

ingen kommentarer

god