Innhold

Digital postkasse til innbygger

Difi har på vegne av hele offentlig sektor inngått kontrakter med e-Boks og Postens Digipost om digital postkasse til innbyggere. Løsningen gjør det enkelt å komme i gang med å sende digital post på en sikker måte til innbyggere.

Velg digital postkasse!

Velg digital postkasse!

Opprett digital postkasse og bidra til bedre miljø og reduserte offentlige utgifter. Les mer på www.norge.no

 

I slutten av 2014 kom de første offentlige virksomhetene i gang med å sende digital post til de av sine brukere som har valgt seg en digital postkasse hos en av disse leverandørene. Over en million innbyggere har valgt en digital postkasse.

Statistikk om digital postkasse

Informasjon og materiell på samarbeidsportalen

Difi har laget en rekke verktøy som kan hjelpe din virksomhet å komme i gang med den digitale postkassen. Alt dette er samlet på samarbeidsportalen, samarbeid.difi.no. Her finnes det blant annet

  • gevinstkalkulator
  • mal for risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse)
  • eksempel på fremdriftsplan for planlegging og implementering
  • klientbiblioteker
  • materiell til bruk i kommunikasjon til innbyggere
Gå til samarbeidsportalen
 

Obligatorisk for statlige virksomheter– Digitaliseringsrundskrivet 2014

En offentlig fellesløsning for sikker digital post til innbyggere er en sentral byggekloss i utviklingen av digitale tjenester. Det er i Digitaliseringsrundskrivet 2014 gitt pålegg om at alle statlige forvaltningsorganer som sender post på papir til innbyggere innen sommeren 2015 skal ha laget en plan for overgang til Difis løsning for digital post til innbyggere. Innen første kvartal 2016 skal løsningen være tatt i bruk. Øvrige statlige virksomheter og kommunesektoren kan også benytte løsningen, på de samme vilkårene.

Næringslivspost

I Digitaliseringsrundskrivet av 26. august 2014 står det at Altinn skal «benyttes for digital post fra forvaltningen til næringsdrivende», Dette omfatter også frivillige organisasjoner. Altinn er ansvarlig for prosjektet med digital post til næringslivet, og kan kontaktes ved spørsmål.

Dokumentutveksling i forvaltningen

Digital kommunikasjon som hovedregel er prinsippet som ligger til grunn for digitalisering av offentlig sektor. Likevel kommuniserer både små og store offentlige virksomheter med hverandre via papirpost. Gjennom et forprosjekt har Difi utredet tre konsepter, og leverte våren 2015 Difi-rapport 2015:3 Løsning for meldingsutveksling i offentlig sektor

Aktuelt

Er du klar til å ta imot?

Dette spør Difi om i en nasjonal kampanje som har oppstart i dag. Gjennom radio, sosiale medier og avisannonser skal befolkningen få bedre kjennskap til digital postkasse.

KS og Difi: – Kom i gang med digital postkasse

KS og Difi sender denne uken brev til alle landets kommuner med oppfordring om å ta i bruk den digitale postkassen slik at alle landets innbyggere kan få digital post fra stat og kommune i e-Boks eller Digipost.

Opprett digital postkasse 01, Difi 2015

Nå kan du velge mellom to postkasser

I dag ble e-Boks koplet på digital postkasse til innbyggere. Det betyr at du som innbygger nå kan velge mellom to postkasser for å motta post digitalt fra det offentlige.

Ber virksomhetene om digital post-plan

Difi har nå sendt brev til alle offentlige virksomheter som ikke har innført digital postkasse og bedt om at de sender en plan for innføringen til Difi.

Kreftregisteret tar i bruk Difis postkasseløsning

Kreftregisteret er den tredje statlige virksomhetene som tar i bruk Difis digitale postkasseløsning, der du kan velge mellom to leverandører av postkasser. Statens innkrevingssentral og NAV er allerede i gang.

Sikker digital post – valget er tatt

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner, næringsminister Monica Mæland og styreleder i KS Gunn Marit Helgesen, slår fast i et leserinnlegg i Finansavisen at post til innbyggere skal gå til innbyggers valgte postkasse hos e-Boks eller Digipost.

NAV er i gang med digital postkasse

NAV er nå som den andre offentlige virksomheten i gang med digital postkasse til innbygger. Tirsdag 20. januar fikk over 50 000 mottakere av pensjon og uføretrygd utbetalingsmeldingen i sin digitale postkasse.

Den digitale postkassa er klar for bruk

Frå og med i dag kan offentlege verksemder sende post digitalt gjennom Difis løysning Digital postkasse til innbyggjarar. – Dette er ein milepæl i digitaliseringa av offentleg sektor, seier direktør Ingelin Killengreen i Difi.

Det offentlige skal sende digital post til innbyggerne

Regjeringen har bestemt at alle statlige forvaltningsorgan som i dag sender post på papir skal ta i bruk Difis løsning for digital post til innbyggere innen første kvartal 2016. Dette fremkommer i Digitaliseringsrundskrivet 2014.

Kontakt