eSignering

Difi har etablert en felles tjeneste for elektronisk signering. Signeringstjenesten er en frittstående tjeneste som er tilgjengelig for offentlige virksomheter. Tjenesten gjør det mulig for innbyggere å signere dokument fra det offentlige digitalt ved påføring av digital personsignatur. Tjenesten forvaltes av Difi og leveres av Posten Norge AS.

Signeringstjenesten kan hjelpe offentlige virksomheter med å tilby brukervennlig, sikker, praktisk og effektiv håndtering av dokumenter som krever signatur fra innbyggere.

Den digitale prosessen gjør at virksomhetene slipper manuell håndtering ved utlevering og innhenting av dokumenter som skal signeres. Dette er ofte tidkrevende og kostbare prosesser. Videre er bruk av elektronisk signatur en god måte å oppnå et tilstrekkelig nivå av sporbarhet og beviskraft for elektroniske dokumenter.

På Samarbeidsportalen er det publisert informasjon om hvordan ta i bruk signeringstjenesten, hva tjenesten koster og teknisk dokumentasjon.

 

Publisert: 14. apr 2016, Sist endret: 21. aug 2018

Deldette

Kontakt

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*