Datakatalogen

Felles Datakatalog er en oversikt over hvilke data de ulike offentlige virksomhetene har, hvordan de henger sammen og hva de betyr. Datakatalogen gjør det mulig for deg å søke i opplysningene hos offentlige virksomheter og bruke de til ditt formål. Katalogen vil gjøre det enklere for offentlige og andre virksomheter å gjenbruke informasjon som allerede finnes.

Publisert: 31. okt 2017, Sist endret: 19. mar 2019

Felles registerløsning

Virksomhetene legger inn og vedlikeholder oversikten over sine datasett i registreringsløsningen, som benytter rolle- og rettighetsfunksjoner i Altinn. Den som skal registrere datasett må ha tilgang til tjenesten «Regi­strering i datakatalog».

Interne løsninger

Felles datakatalog kan også automatisk hente informasjon fra virksomhetenes ­interne katalogløsninger.

Orden i eget hus

For å komme i gang med å registrere ­datasett må den enkelte virksomhet kartlegge og beskrive sin informasjon. Dette er «Orden i eget hus». Rammeverket bidrar til å sikre felles struktur på innholdet.

Søk i Felles datakatalog

Du kan søke i innholdet i datakatalogen for å finne ut om andre allerede har de ­opplysningene du har behov for.

Skal vi bli bedre til å utnytte data og dele, må vi vite hva som finnes. For at Felles datakatalog skal bli så komplett som mulig er det viktig at alle virksomheter bidrar!

Kom i gang i egen virksomhet:

Registrer dine datasett i katalogen

Her finner du Felles datakatalog:

Deldette

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*