Paul Killie

Anskaffelser og teknologi    

Vi elsker å se på teknologi som en mulighet til å gjøre tingene våre enklere og bedre. Tradisjonelt har teknologi fokusert på å forenkle og forbedre eksiterende prosesser og rutiner. For anskaffelser kommer teknologien til å forenkle og forbedre prosessen. Men den vil i enda større grad forandre hvilke varer og tjenester vi kjøper og hvordan vi får tilgang til disse.

Opp av skuffen

Forberedelser og oppfølging av anskaffelser gir størst effekt på gevinstrealisering. Likevel legger offentlige virksomheter mest vekt på konkurransegjennomføringen. Kontrakten blir alt for ofte liggende i skuffen.

Marit Holter-Sørensen

Samhandling mellom offentlig og privat sektor – nøkkelen til omstilling og innovasjon

Behov for omstilling i både næringsliv og offentlig sektor kaller på innovasjon og utvikling av nye løsninger. Innovasjon har dårlige vilkår innenfor lukkede rom med folk som tenker likt og har lik bakgrunn. Samtidig skjer det en rivende teknologisk utvikling som offentlig sektor trenger å ta del i. Det kan ikke skje gjennom lange innkjøpsprosesser, detaljerte krav til leveransene og en armlengdes avstand mellom innkjøper og leverandør.

Marit Holter-Sørensen

Vi vil bli påtrengende hjelpsom!

Under anskaffelseskonferansen 23. november hevdet administrerende direktør i Finans Norge, Idar Kreutzer, at Difi må bli mer påtrengende hjelpsom i veiledningen om grønne anskaffelser. Og det er akkurat hva vi vil bli: Difi har som visjon å få omstilling til å skje. Vi bygger kompetanse på grønne anskaffelser og veileder innkjøpere i offentlig sektor om hvordan de kan bruke anskaffelser for å nå målsetninger om bedre miljø og lavere klimagassutslipp. Dette arbeidet har vi fullt trykk på inn i 2018.

Marit Holter-Sørensen

Grønne offentlige anskaffelser – hva er det og hvorfor er det viktig?

For å nå målene i Paris-avtalen om 40% reduksjon i CO2-utslipp innen 2030 må norske kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter også bidra. For å kunne ta denne rollen må vi vite mer om hva det er som bidrar til CO2-utslipp i den enkelte virksomheten, og mange har begynt å kartlegge dette i såkalte klimagassregnskap. I denne kartleggingen finner flere at en stor del av utslippene stammer fra varer og tjenester som kjøpes inn.

Sider