Frank Fardal

Høgt skatta skattemelding

Når 3,6 millionar skattebetalarar loggar seg på ID-porten for å sjekke skattemeldinga, blir det trangt i døra. Det er lett å forstå at mange blir frustrert når ein må vente i kø. Det kan vere like irriterande som å stampe i påsketrafikken når «alle» skal på ferie samtidig.

Trygve Skibeli

Stor interesse for datadeling

Nettverket av Digitale Toppledere, som blant annet består av Digital Norway, Brønnøysundregistrene, Finans Norge og Difi, har satt seg som mål å bidra til å få mer fart på digitaliseringen i Norge. Derfor inviterte vi til en idédugnad om datadeling og regelverksforenkling hos Difi i februar. Ekspertgruppen, som er etablert av Digitale Toppledere, hadde satt sammen et program som fikk over 70 deltagere til å bruke formiddagen på idédugnad.

Knut Bjørgaas, Difi

Med data skal landet bygges

Det er viktigere enn noensinne at vi deler data på tvers av offentlig sektor og til privat sektor for å levere bedre digitale tjenester til innbyggerne, utvikling av ny næringsvirksomhet og en mer effektiv offentlig forvaltning.

Hege Johanne Tafjord. Foto.

Informasjonsmodeller – hva er det, hva gjør vi og hvor skal vi?

Vi som jobber med informasjonsforvaltning tenkte informasjonsmodeller var et noe smalt tema. Så da Skatteetaten booket auditoriet til 160 personer for å innlosjere fagarenaen vår, lurte vi på om det var de eller vi som trengte kontakt med grasrota, folk flest, menigmann, virkeligheten, stemningen der ute und so weiter. Men som alltid – Skatt hadde rett, vi tok heldigvis feil. 88 påmeldte! Og siden hele verden er opptatt av informasjonsmodeller, har vi kokt sammen en liten julekaramell med ingredienser fra fagdagen 4. desember. Vi vet dere er fysne på akkurat dette!

Sissel Kristin Hoel

No more lipstick on pigs!

Tjenestedesign har vokst frem som både interessant og relevant i offentlig sektor. Nettopp derfor tok vi turen til London på Service Design in Government i mars. SDinGov er en tre-dagers konferanse om tjenestedesign i offentlig sektor. Tre hele dager med fag, der det meste av programmet er delt i triple parallellsesjoner. Det er ikke bare mentalt krevende, det er også en øvelse i prioritering.

Ingrid Stranger-Thorsen

Tårer og tjenestedesign

Nå ber vi om hjelp av tjenestedesignbransjen om hvordan vi lykkes med å kjøpe kompetanse til innovasjonssatsingen. Og hvorfor er innovasjon er viktig? Spørsmålet minner meg om historien om gråtende nettredaktører i Storbritannia da gov.uk ble rullet ut i hele offentlig sektor. Men først la meg si litt mer om innkjøpet vi i Difi ber om hjelp til.

Sider