Anskaffelsesprisen

Er din virksomhet årets vinner av Anskaffelsesprisen? Prisen deles ut på Anskaffelseskonferansen den 7. november. Nominer din kandidat innen 8. oktober!

Hvorfor deler vi ut prisene?

Gjennom å dele ut Anskaffelsesprisen ønsker vi å løfte frem gode eksempler på innkjøp i det offentlige. Vi søker virksomheter som har iverksatt eller oppnådd noe som andre kan lære av og som kan etterfølges. Virksomheten har ikke nødvendigvis kommet lengst på fagområdet, men viser handlekraft og evne til å gå i riktig retning.

Du kan nå nominere din kandidat til Anskaffelsesprisen

Hvem kan nomineres?

Alle offentlige virksomheter som kommuner, fylkeskommuner, statlige virksomheter, helseforetak kan nomineres til prisen.

Anskaffelseprisen deles ut i to kategorier

1. Bærekraftige anskaffelser

Prisen deles ut til en offentlig virksomhet som på særskilt måte har lykkes med bærekraftige anskaffelser. Virksomheten har forsikret seg om at leverandører opptrer etisk, at varer og tjenester ivaretar hensyn til sosiale, økonomiske og klima- og miljømessige forhold.  

Juryen legger vekt på at virksomheten 

  • har gjennomført anskaffelser hvor bærekraftighet er tatt hensyn til gjennom hele anskaffelsesprosessen. 
  • har sikret nødvendige endringer for å nå målene for bærekraftig innkjøp. Det kan være endringer i kompetanseoppbygging, endringer i roller, ansvar og rutiner.
  • har åpnet opp for å tenke nytt og innovativt og på den måten bidratt til utvikling i leverandørmarkedet. 

Juryen består av

    Camilla Gramstad

    Camilla Gramstad, Virke

     
    Marit Holter-Sørensen

    Marit Holter-Sørensen, Difi

     
    Per Harbø

    Per Harbø, Leverandørutviklingsprogrammet

     
    Heidi Furustøl

    Heidi Furustøl, Initiativ for etisk handel

     
    Kristin Halvorsen

    Kristin Halvorsen, CICERO Senter for klimaforskning

     
    Mona Stormo Andersen

    Mona Stormo Andersen, Difi (juryleder)

     

    2. Digitalisering og god styring

    Prisen deles ut til en offentlig virksomhet som på særskilt måte har arbeidet med å digitalisere og oppnådd god styring av anskaffelser.  

    Juryen legger vekt på at virksomheten 

    • styrer innkjøpsfunksjonen gjennom digitalisering og gode rutiner.  
    • har tatt i bruk digitale verktøy som konkurransegjennomføringsverktøy (KGV), kontraktsadministrasjonsverktøy (KAV), verktøy for bestilling og eller fakturering.
    • styrer innkjøp på konkrete mål og kan dokumentere gevinstrealisering, som for eksempel reduserte kostnader, økt kvalitet i tjenester eller produkter og redusert tidsbruk. 

    Juryen består av

    Arnhild Gjønnes

    Arnhild Gjønnes, NHO

     
     

    Jacob M Landsvik, Universitetet i Oslo

     

    Tommy Hestem, KS Innkjøpsforum

    Anna Katrine Hvardal

    Anna Katrine Hvardal, Difi

     
    André Hoddevik

    André Hoddevik, Difi

     
    Mona Stormo Andersen

    Mona Stormo Andersen, Difi (juryleder)

     

     

    Publisert: 23. sep 2015, Sist endret: 17. sep 2018

    Deldette

    Kontakt

    Kommentarer

    Skriv ny kommentar

    * obligatorisk felt som du må fylle ut

    Hjelp oss å bli bedre

    Fant du det du lette etter?

    Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

    * Påkrevd

    Hjelp oss å bli bedre
    *