1 838 498

innbyggere har digital postkasse per 16.05.2018

Tall for innbyggere med digital postkasse i boksen over, oppdateres ukentlig. Figuren under oppdateres med månedstall.

Figuren viser antall innbyggere som har opprettet en digital postkasse, fra og med januar 2015.

En digital postkasse er en sikker løsning der innbygger mottar og oppbevarer viktig post, som for eksempel vedtak, helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon. 

Kilde:Trafikkdata for digital postkasse for innbygger, Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi)
Neste oppdatering:Figur: 20. i påfølgende måned  

Denne figuren viser andel innbyggere over 15 år som har opprettet en digital postkasse i hver enkelt kommune. Figuren viser også andel innbyggere over 15 år som har valgt å reservere seg mot digital kommunikasjon med offentlig sektor.

Ås kommune i Akershus er den kommunen med størst andel registrerte postkasser, her har 52,5 prosent av innbyggerne over 15 år opprettet en digital postkasse. Bærum, Oppegård og Tønsberg kommune har også passert 50% innbyggere med digital postkasse.  Kommunen med lavest andel er Hattfjelldal kommune i Nordland hvor 20,6 prosent av innbyggerne over 15 år har en digital postkasse.

Ser vi på fylkene er det Oslo som har den høyeste andelen registrerte postkasser på 48,4 prosent, deretter kommer Akershus med 46,6 prosent. Sogn og Fjordane er det fylket med lavest andel registrerte postkasser, her har 33,9 prosent av innbyggerne over 15 år opprettet en digital postkasse.   

Nedenfor er en tabell hvor du kan sammenlike ulike kommuner med hverandre.  

Kilde:

Trafikkdata for digital postkasse for innbygger, Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi)

Folkemengde, etter kjønn og ettårig alder. 1. januar (K), Statistisk sentralbyrå (SSB)

Neste oppdatering:Mai 2018

524

virksomheter sender digital post per 16.05.2018

Tall for virksomheter som sender digital post i boksen over, oppdateres ukentlig. Figuren under oppdateres med månedstall.

Figuren viser antall virksomheter som sender digital post til innbyggerne, fra og med januar 2015. 

Kilde:Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi)/Postkasseleverandørene Digipost og e-Boks
Neste oppdatering:Figur: 20. i påfølgende måned   

9,5 MILL

sendte brev til digitale postkasser i 2017

Figuren viser antall sendte brev til digitale postkasser, per måned fra og med januar 2015. 

Kilde:

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi)/Postkasseleverandørene Digipost og e-Boks

Neste oppdatering:20. i påfølgende måned

Denne figuren viser utviklingen i antall tjenester og kunder i ID-porten, per måned fra og med januar 2012.

Kunder i ID-porten er virksomheter som bruker ID-porten som påloggingsløsning til én eller flere av sine digitale tjenester. ID-porten tilbyr innlogging med e-ID på mellomhøyt sikkerhetsnivå (nivå 3) og høyeste sikkerhetsnivå (nivå 4). Tjenester på nivå 4 er mer avanserte tjenster som for eksempel innebærer mer personsensitive data. 

Kilde:

Trafikkdata i ID-porten, Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi)

Neste oppdatering:20. i påfølgende måned

614

virksomheter bruker kontakt- og reservasjonsregisteret

Figuren viser antall virksomheter som bruker registeret som gir tilgang til innbyggernes digitale kontaktinformasjon. 

Kilde:Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR), Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). KRR er et register over innbyggernes digitale kontaktinformasjon (e-post, mobilnummer og digital post) og reservasjon.
Neste oppdatering:20. i påfølgende måned

9 av 10

innbyggere over 15 år har registrert seg i kontakt- og reservasjonsregisteret

Figuren viser antall personer som har registrert seg i kontakt- og reservasjonsregisteret samt befolkningstall, per mai 2015. Personer som har registrert seg har enten oppgitt sin digitale kontaktinformasjon (e-post og/eller mobilnummer) eller valgt å reservere seg mot digital kommunikasjon med det offentlige. 
 

Kilde:

Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR), mai 2015, Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). KRR er et register over innbyggernes digitale kontaktinformasjon (e-post, mobilnummer og digital postkasse) og status om reservasjon.

Folkemengde etter kjønn og alder, januar 2015, Statistisk sentralbyrå (SSB).

Neste oppdatering:-

Figuren viser andel av innbyggerne som har valgt å reservere seg mot digital kommunikasjon med det offentlige, fordelt på alder og kjønn.  

Kilde: 

Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR), 2017, Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). KRR er et register over innbyggernes digitale kontaktinformasjon (e-post, mobilnummer og digital post) og reservasjon.  

Folkemengde etter kjønn og alder, 2017, Statistisk sentralbyrå (SSB).

Neste oppdatering: -

35,3 MILL

transaksjoner ut av Altinn i 2016.

Vi ser her en veldig positiv utvikling i Altinn fra 2014 til i dag. Antall tjenester som tilbys gjennom løsningen øker, og var i 2016 oppe i 646. Bruken av Altinn øker også betydelig, med 3,6 millioner unike brukere i 2016 og 35,3 millioner transaksjoner ut til brukere. I tillegg var det 13,1 millioner transaksjoner inn i løsningen.  

Kilde:Brønnøysundregistrenes årsrapport 2016
Neste oppdatering:Våren 2018                                                                                                                                                                                                      

 

89 %

av registreringene i Foretaksregisteret ble gjort elektronisk i 2016.

I figuren ser vi en markant økning i andelen elektroniske registreringer i både Enhetsregisteret og Foretaksregisteret. I 2010 var andelen registreringer for begge registrene under 50 prosent, og i utgangen av 2016 ligger andelen elektorniske registreringer på hhv. 88 og 89 prosent. 

Kilde:Brønnøysundsregistrenes årsrapport 2016
Neste oppdatering:Våren 2018                                                                                                                                        

 

85 av 100

mulige poeng er Norges skår på brukerorientering

Figuren viser de resultatene for Norge, Danmark, Sverige og gjennomsnittet i Europa på EUs eGovernment Benchmark fra 2016. Det er mulig å endre på kategorier for å se detaljene i resultatene for de ulike landene. 

Kilde:EUs eGovernment Benchmark 2016
Neste oppdatering:-

 

Figuren viser andelen av testresultatene som er i samsvar med kravene i forskriften fordelt på parti. Figuren viser at Arbeiderpartiet er det partiet som hadde færrest brudd på forskriften, her er 81 prosent av testresultatene i samsvar med kravene i forskriften. Dårligst resultat hadde Kristelig folkeparti med 38 prosent, fulgt av Fremskrittspartiet med 52 prosent og Miljøpartiet de grønne med 57 prosent. 

I statusmålingen ble det gjennomført 1208 observasjoner. Av disse var 64 prosent (779 observasjoner) i samsvar med kravene i forskriften om universell utforming av IKT. 

Kilde:Tilsynet for Universell utforming av IKT
Neste oppdatering:-

 

Kontakt

Hjelp oss å bli bedre

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldinger blir ikke besvart. Gå til siden med kontaktinformasjon hvis du trenger hjelp.

* Påkrevd

Hjelp oss å bli bedre
*